Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تب

تب

نویسنده: ستاره کیومرثی

وقتی تب می‌کنین معمولاً علامت اینه که یکی از ارگان‌های بدن‌تون درگیر سموم یا عفونت شده. عکس‌العمل بدن برای درمان این عفونت اینه که سیستم ایمنی رو فعال کنه، توی ارگانی که درگیر عفونت شده التهاب یا Inflammation ایجاد کنه و با افزایش عنصر آتش، سموم و عفونت رو بسوزونه و از شرش خلاص بشه.

بگذارین یکم قضیه رو ساده کنم و براتون یه مثال بزنم.

تب

فکر کنین سرما خوردین و ریه‌هاتون و سینوس‌هاتون پر شدن از خلط و عفونت و بلغم بد. حالا فرض کنین ریه‌ها و سینوس‌هاتون یه قابلمه‌ان که توشون پر شده از یه عالمه خلط چسبناک. بدن‌تون برای از بین بردن این خلط شعله‌ی گاز رو زیر این قابلمه روشن می‌کنه تا این خلط‌ها بسوزن… با روشن شدن شعله‌ی گاز دمای بدن‌تون می ره بالا و شما تب می‌کنین.

به بیان دیگه عنصر آتش درون بدن شما یه وظیفه‌ی خیلی مهم پیدا می‌کنه: سوزاندن و از بین بردن عفونت. در عین حال یکی از مهمترین وظایف این عنصر آتش در بدن هضم غذاهایی که می‌خوریم هم هست… اما زمان تب مثل زمان جنگ می‌مونه…. الویت بدن از بین بردن عفونت و پاکسازی بدنه… برای همین وقتی تب می‌کنین بطور اتوماتیک بی‌اشتها می‌شین…

به همین دلیل در آیورودا توصیه می‌شه وقتی تب می‌کنین تا جایی که براتون مقدوره روزه‌داری کنین و به‌هیچ‌وجه غذاهای سنگین بخصوص پروتئین‌های حیوانی سخت هضم، لبنیات، شکر، غذاهای روغنی و سنگین نخورین…. چرا؟

چون این غذاها مرطوبن و ماهیتی بلغمی و چسبناک دارن. وقتی در زمان تب می‌خورینشون انگار توی اون قابلمه‌ی کذایی دارین یه عالمه خلط چسبناک اضافه می‌کنین و پروسه‌ی پاکسازی بدن رو به تعویق می‌اندازین!

درمان خانگی تب

چه غذاهایی رو در زمان تب نباید لب بزنین؟

غذاهای حاوی شکر (انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، بیسکوئیت‌های کارخونه‌ای، دسرها، نوشابه، بستنی و …)، غذاهای حاوی آرد سفید (نون بربری، تافتون، لواش، باگت، پاستا، ماکارونی، لازانیا، پیتزا، شیرینی‌ها و کیک‌ها)، لبنیات (بخصوص پنیر، ماست، خامه و سرشیر)، پروتئین‌های حیوانی سخت هضم (گوشت گاو، گوساله، خوک و غذاهای دریایی)، روغن جامد، روغن نباتی، غذاهای سرخ‌کردنی،‌ نوشیدنی‌های یخ، میوه‌های خیلی شیرین مانند موز، انجیر، خرما، خربزه، ملون، طالبی، میوه‌های ترش‌مزه مانند آلو،‌ هلو، شلیل و ….

حالا چی بخورین؟!

یه سوپ سبزیجات رقیق درست کنین…. با یه ذره روغن‌زیتون پیازداغ درست کنین؛ بهش کمی زعفرون، زردچوبه و تخم‌گشنیز بزنین. یه تکه کوچک سینه‌ی مرغ بندازین توی قابلمه و بهش هویج، جعفری، گشنیز و کرفس اضافه کنین… میزان هویج و جعفری باید دو برابر گشنیز و کرفس باشه. به سوپ‌تون کمی کینوا هم اضافه کنین. دوباره به سوپ کمی زعفرون، زردچوبه و تخم گشنیز اضافه کنین. حواستون باشه حدود ۷۰-۸۰٪ قابلمه رو سبزیجات تشکیل می‌ده و بقیه‌اش و کینوا و مقدار خیلی کمی مرغ. با لیموترش هم سوپ‌تون رو کمی مزه‌دار کنین.

صبح که از خواب پا شدین روزتون رو با یک لیوان بزرگ آب گرم + چند قطره لیموترش + یک قاشق مرباخوری عسل شروع کنین. برای صبحانه، ناهار و شام فقط و فقط یه کاسه از سوپ بالا رو میل کنین.

دمنو

از دو ساعت بعد از هر وعده دمنوش کاهنده‌ی تب زیر رو هر یک ساعت یکبار بخورین:

گیاهان زیر رو بصورت دانه کامل یا برگ با نسبت‌های مشخص‌شده با هم ترکیب کنین و هر بار می‌خواین دمنوش درست کنین توی یک لیوان آب جوش یک قاشق مرباخوری از ترکیب گیاهان رو بریزین و بگذارین دم بکشه. بعد از دم کشیدن هم بهش چند قطره لیموترش، یک سرانگشت نمک و یک قاشق مرباخوری عسل اضافه کنین:

ریحان خشک (۲) + رازیانه (۱) + تخم گشنیز (۱)

میان وعده

برای میان وعده هم سیب یا گلابی پخته بخورین…. یا آب سیب رو حرارت بدین تا کف کنه… بهش کمی رازیانه اضافه کنین و بعد از خنک شدن ۲-۳ بار در طول روز بخورینش.

این رژیم رو تا زمان قطع شدن تب ادامه بدین. حسابی هم استراحت کنین و از رفتن زیر آفتاب و ورزش و فعالیت سنگین جداً پرهیز کنین.

دیگه چی؟

وقتی تب‌تون بالاست توی یک لیوان آب دمای اتاق، یک قاشق مرباخوری نمک حل کنین. سه تا حوله رو به آب نمک آغشته کنین، یه حوله رو بگذارین روی پیشونی‌تون، یکی رو روی ناف و شکمتون و آخری رو کف پاهاتون
(منبع این درمان خانگی: واسانت لاد، درمان‌های خانگی: راهنمای آیورودایی برای حفظ تندرستی، ترجمه‌ی زهرا عباسی (تهران: انتشارات نسل نواندیش، ۱۳۹۶)). این کار برای پایین آوردن تب در نوزادان و کودکان هم خیلی مؤثره.

 

پر باشین از سلامتی

 

لطفاً در زمان بازنشر مطلب که با امید به سلامتی همگان و با مهر تألیف شده است، به نام نویسنده آن «ستاره کیومرثی» اشاره‌کنید. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط: